Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Dieselin hinta kestämättömällä tasolla – nopeita toimenpiteitä tarvitaan

Julkaistu:

Ukrainan sota ja Venäjälle osoitetut pakotteet ovat nostaneet dieselin hinnan sietämättömälle tasolle. Epävarmuutta tuovat myös AdBluen saatavuusongelmat ja muut kuljetusalaan välillisesti vaikuttavat Venäjän pakotteet sekä verotuspäätökset ja ilmastomuutoksen vuoksi tehdyt päästövähennystoimet, kuten jakeluvelvoite. Tilanne on kuljetusalan yrityksille ja sitä kautta myös ammattikuljettajille kestämätön. Tämä poikkeuksellinen tilanne uhkaa yritysten tulevaisuutta, tavaratoimituksia, henkilökuljetuksia ja sitä kautta koko yhteiskunnan toimivuutta ja huoltovarmuutta. Ei voi olla järkevää päästää kuljetusyrityksiä konkurssiin tilapäisen tilanteen johdosta. Poikkeuksellista kustannusten nousua ei pystytä siirtämään kuljetushintoihin pitkien sopimuskausien takia, jolloin yritysten maksuvalmius romahtaa ja toiminta lakkaa.

Rahtarit ry vetoaa päättäjiin: nyt on aika tehdä nopeita, rohkeita ja moninaisia ratkaisuja, joilla mahdollistetaan kuljetusalan toimintaedellytykset ja jatkuvuus. Toimien tulee purra tähän hetkeen ja on myös katsottava tulevaisuuteen siten, että ne tukevat ammattikuljettajien työntekoa pitkällä tähtäimellä sekä vaikuttavat ilmastotavoitteiden saavuttamisesta aiheutuvien kustannusnousujen kompensointiin.

Dieselin hinnat ovat Venäjän Ukrainaan tekemän hyökkäyksen ja siitä seuranneiden pakotteiden vuoksi viime viikkoina nousseet radikaalisti ja ennalta-arvaamattomasti. Ilmastonmuutoksen hillitsemisen eteen tehdyt sitoumukset nostavat myös hintoja, mutta ennakoitavammin. Jakeluvelvoitelain avulla edistetään uusiutuvien polttoaineiden käyttöä moottoribensiinin, dieselöljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteessä. Jakeluvelvoite on voimassa olevan lain mukaan tällä hetkellä 18 prosenttia ja nousee asteittain 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Jakeluvelvoitteen taso vaikuttaa suoraan polttoaineiden pumppuhintoihin. Mitä korkeampi jakeluvelvoitteen taso on ja mitä enemmän uusiutuvia polttoaineita tarvitaan, sitä korkeammaksi nousevat pumppuhinnat. Nyt päätetyn ja vuoteen 2030 mennessä täysmääräisesti voimaan tulevan jakeluvelvoitetason (30 %) arvioidaan nostavan dieselin pumppuhintaa 12–22 senttiä / litra. Yhteensä dieselin normaalin hinnannousun kanssa on mallinnettu polttoaineen hinnan kohoavan samalla aikavälillä 30–40 senttiä / litra.

Pelkästään jakeluvelvoitteen tuoma dieselin hinnankorotus olisi nostanut kuljetuskustannukset kestämättömälle tasolle. Ikävä kyllä jakeluvelvoitteen aiheuttama, pitkälle tähtäimelle kaavailtu hinnannousu jouduttiin nyt kokemaan kertarysäyksellä Venäjän Ukrainaan tekemän hyökkäyksen seurauksena.

Rahtarit ry:n mielestä nykyinen, poikkeuksellinen ja nopea dieselpolttoaineen hinnannousu on pystyttävä kompensoimaan pikaisesti kuljetuselinkeinolle kaupan, teollisuuden ja huoltovarmuuden kuljetusten sekä sitä kautta ammattikuljettajien työpaikkojen takaamiseksi. Tilapäinen jakeluvelvoitteen poistaminen olisi yksi mahdollinen tapa reagoida nopeasti tilanteeseen ja se vaikuttaisi myös tavallisiin kansalaisiin. Mielestämme jakeluvelvoitteen toteuttamista tulee siirtää ja sitä tulee sen toteutuessa kompensoida ammattiliikenteelle.

Tuemme lisäksi SKAL ry:n ehdottamaa ammattidieseliä yhtenä toimena muiden ohella. Hyvä olisi kuitenkin, että sen käyttöönotossa huomioitaisiin myös kevyempi ammattiliikenne kuten kevytkuorma-autoilla ja pakettiautoilla tehty tavaraliikenne sekä taksiliikenne.

Haluamme muistuttaa myös taloudellisen ajotavan tärkeydestä sekä tarpeettoman joutokäynnin karsimisesta. Taloudellisella ja ennakoivalla ajolla jokainen voi vaikuttaa kustannuksiin ja päästöihin omalta osaltaan. Tämä ei korjaa vallitsevaa, poikkeuksellista tilannetta, mutta vaikuttaa läpi linjan pitkäjänteisesti niin omaan, yrityksen kuin koko maailman tilanteeseen.

Asiasanat

Jaa tämä artikkeli

Haluatko alennuksia Rahti-Rasteistamme? Meillä on lähes 900 etupaikkaa.