”Ongelma on niin iso, ettei tiedä mistä ottaa kiinni”, kuvailee Rahtarit ry:n puheenjohtaja Timo Kima. Tarvetta on niin pääväylillä kuin suurissa kaupungeissa ja etenkin Kehä III:n sisäpuolella.

Rahtarit ry keräsi
lähes 2000 nimeä taukopaikka-adressiin, joka luovutettiin perjantaina 6.4.2018 Liikennevirastolle
ja Kuntaliitolle. Liikennevirastolta adressin ottivat vastaan Suunnittelu ja hankkeet
-osaston toimialajohtaja Mirja Noukka sekä Hankesuunnitteluosaston johtaja
Päivi Nuutinen. Kuntaliitolta adressin vastaanotti varatoimitusjohtaja Timo Reina.
Rahtarit ry:tä edustivat puheenjohtaja Timo Kima, 1. varapuheenjohtaja Juha
Nyberg sekä toiminnanjohtaja Suvi Puntti.
Kaiken kaikkiaan
tarve pysäköidä on laaja ja moninainen. Esimerkiksi turistibussien kuljettajien
tarve pysäköidä kaupunkialueella kasvaa kevät- ja kesäsesonkeina.
Yhdistelmäkuljettajat puolestaan tarvitsevat taukopaikkoja ja yöpymiseen
soveltuvia alueita. HCT (High Capacity Transport) -yhdistelmien laajempi käyttöönotto
tulevaisuudessa lisää entisestään tarvetta perävaunujen pysäköimiseen, sillä on
hyvin todennäköistä, että näitä esimerkiksi vetoauton ja kahden perävaunun yhdistelmiä
otetaan käyttöön myös jakeluliikenteeseen. Kaupunkialueilla se tulisi
tarkoittamaan perävaunulle parkkeeraustarvetta, sillä infrastruktuuri ei
mahdollista pitkillä yhdistelmillä ajoa ja peruuttamista yhä tiiviimmiksi
rakennettavilla alueilla.
Taukopaikat ovat tärkeitä
siksikin, että kuljettajat voivat noudattaa ajo- ja lepoaikalain määräyksiä.
Pelkkä pysähtymispaikka ei tähän riitä, vaan tarvitaan pysäköintialueita,
joissa on mahdollisuus käyttää myös wc:tä ja suihkutiloja. Eikä toki
esimerkiksi aamiais- tai lounasmahdollisuudestakaan haittaa olisi. Kuten Juha
Nyberg täsmentää, olisi kiva, että kuljettajia arvostettaisiin ihmisinä, eikä
vain koneiston osina.
Suomessa taajama- ja
kaupunkialueet rakennetaan koko ajan tiiviimmiksi ja paikkoja mihin raskas
kalusto voisi pysäköidä on aina vain vähemmän. Yhteiskunnan tulisi huolehtia
lepopaikoista, koska se edellyttää kuljettajia noudattamaan ajo- ja
lepoaikasäädöksiä tarkasti. Jo muutaman minuutin laiminlyönnistä voidaan rankaista
kuljettajaa useiden satojen eurojen sakoilla. Vastuuta taukopaikoista ei voi
siirtää kaupallisille toimijoille eikä kuljetusyrittäjille. Ikävä tosiasia on,
että suuntana on ollut alueiden poistuminen ja jo olemassa olevilla
liikenneasemien pysäköintialueilla pysäköintiaikarajoitusten lisääminen –
useille asemille on tullut esimerkiksi 9 tunnin pysäköintiaikarajoitus, millä ei
enää kateta 11 tunnin vuorokautisen lepoajan vaadetta. Myös talvikunnossapidon
puuttuminen osalta lepopaikoilta supistaa tarjontaa entisestään talviaikana.
Olisi myös hyvä merkitä liikenneopastein raskaalle kalustolle sopivat taukopaikat,
etenkin yhdistelmäkokojen kasvaessa entisestään.
Varsinkaan
kaupungeissa maa-alueita ei ole juuri tarjolla. Pääkaupunkiseudun tilapulan
osalta ratkaisuksi perävaunuparkeille Kima ehdottaa suurvoimalinjojen
alapuolilla olevia kaistaleita, joita ei oikein muuten voi hyödyntää.
Linja-auton kuljettajille voisi tuoda helpotusta kaupunkien keskustojen
torialueiden käyttöönotolla pysäköintitilaksi (esimerkkinä Helsingissä
Kasarmintori). Kaikki mahdolliset tilat kuten ”vapaat hiekkakentät” tulisi
vapauttaa betoniporsaista ja ottaa hyötykäyttöön.
Liikennevirasto on selvittänyt
kuljetusalan tarvetta ja tiedostaa, että kaupunki- ja taajama-alueiden lisäksi
nousevat esille pääväylien taukopaikkatarve mm. Jyväskylän ja Kuopion
seudulla. Tällä hetkellä Suomessa on yhdeksän Liikenneviraston järjestämää
taukopaikkaa (palvelualuetta), jotka sijoittuvat pääväylien varsille ja
tarjoavat palveluita kuljettajille. Näitä ovat mm. Keimola, Tuuliruusu, Pirkanhovi
ja Ouluntulli. Nämäkään eivät silti täysin täytä EU:n määrittelemää taukopaikan
vaatimustasoa mm. alueiden vartioinnin näkökulmasta. Turvallisille, vartioiduille
alueille tulee Suomessakin olemaan jatkossa tarvetta.
Adressin
luovutustilaisuus oli askel tärkeän asian eteenpäin viemiseksi. Ilmapiiri oli
keskusteleva ja ajatuksia heräsi molemmin puolin. Tästä on hyvä jatkaa, yhdessä,
asian edistämiseksi.
Lue adressi taukopaikkojen lisäämiseksi (PDF) >>
